• خانه
  • تناسب اندام
  • رژیم لاغری به سبک نظامی ها ؛ چگونه در یک هفته ۴ تا ۵ کیلوگرم وزن کم کنیم؟
کاهش وزن سریع

رژیم لاغری به سبک نظامی ها ؛ چگونه در یک هفته ۴ تا ۵ کیلوگرم وزن کم کنیم؟

بنر تبلیغاتی سوپر نوین

تبلیغات

رژیم لاغری نظامی یا رژیم لاغری یک هفته ای در حال حاضر یکی از معروف ترین انواع رژیم لاغری در دنیاست. گفته می شود که این رژیم به شما کمک میکند تا فورا وزن کم کنید، چیزی حدود ۴ تا ۵ کیلوگرم در عرض یک هفته ! رژیم لاغری نظامی یک رژیم غذایی بدون هزینه است و لازم نیست کتابی بخرید یا غذا و مکمل های غذایی گران قیمتی تهیه کنید. اما آیا این رژیم واقعا فایده ای دارد؟ و آیا چیزی هست که بتوانید امتحانش کنید؟ همراه ما باشید، در این مطلب از بخش تناسب اندام مچله عروس ما هرچیزی را که نیاز است درمورد رژیم لاغری یک هفته ای بدانید، برایتان توضیح میدهیم.

رژیم لاغری یک هفته ای

رژیم لاغری نظامی چیست؟

رژیم لاغری نظامی که به آن رژیم سه روزه هم می گویند، یک رژیم کاهش وزن است که به شما کمک می کند در عرض یک هفته، حدود ۴٫۵ کیلوگرم از وزن تان کم و به لاغری شکم خود کمک کنید. برنامه ی رژیم لاغری نظامی سه روز برنامه ی غذایی دارد و چهار روز بدون برنامه و آزاد است و این چرخه ی هفتگی دوباره و دوباره تکرار می شود تا زمانی که به وزن دلخواهتان برسید. طرفداران این رژیم ادعا می کنند متخصصین تغذیه‌ ی ارتش ایالات متحده ی آمریکا این برنامه ی رژیمی را طراحی کرده بودند تا سربازان سریع تر به تناسب اندام برسند.

اما واقعیت این است که این رژیم لاغری غذایی، به هیچ مؤسسه‌ ی حکومتی یا نظامی وابسته نیست. رژیم لاغری نظامی، اسامی گوناگونی دارد، مانند رژیم نیروی دریایی (navy diet)، رژیم ارتشی (army diet) و حتی رژیم بستنی (ice cream diet).

برنامه رژیم لاغری نظامی چه مدلی است؟

رژیم سه روزه ی نظامی، طی یک دوره ی ۷ روزه به ۲ قسمت تقسیم می شود. در سه روز اول، شما یک برنامه ی از پیش تعیین شده و کم کالری برای صبحانه، ناهار و شام دارید و هیچ میان وعده ای میل نمیکنید. مجموع کالری دریافتی در این سه روز تقریبا ۱۱۰۰ تا ۱۴۰۰ کالری در روز است، که این میزان، بسیار پایین تر از مقدار کالری دریافتی روزانه برای یک فرد بزرگسال محسوب می شود.

در چهار روز باقی مانده‌ ی هفته، تغذیه‌‌ سالم خواهید داشت و دریافت کالریتان را به اندازه‌ ی همان سه روز اول حفظ میکنید. طبق ادعای هواداران این رژیم، شما میتوانید این چرخه را هر چندبار که لازم است تکرار کنید تا به وزن مطلوبتان برسید.

این رژیم برای چه کسانی مناسب نیست؟

رژیم نظامی را امتحان نکنید، اگر شما:

  • مبتلا به عوارض پزشکی شدید هستید.
  • به دیابت مبتلا هستند.
  • در حال شیردهی یا باردار هستید.
  • کم خونی دارید.
  • سابقه اختلالات غذایی دارید.
  • سابقه کمبود مواد غذایی دارید.

اگر هر یک از موارد بالا را دارید، نباید از این رژیم غذایی ۳ روزه استفاده کنید! اگر اسرار دارید که این رژیم را تست کنید، حتماً با پزشک مشورت کنید.

رژیم لاغری نظامی

برنامه ی غذایی رژیم لاغری یک هفته ای

روز اول: این برنامه برای روز اول است و حدود ۱۴۰۰ کالری دارد.

صبحانه:

  • یک برش نان تست با ۲ قاشق غذاخوری کره بادام زمینی
  • نصف یک گریپ فروت
  • و یک فنجان قهوه یا چای (انتخابی).

ناهار:

  • یک برش نان تست
  • نصف یک تنِ ماهی
  • و یک فنجان قهوه یا چای (انتخابی).

شام:

  • ۸۵ گرم گوشت همراه با یک فنجان لوبیا سبز؛
  • یک سیب کوچک
  • و یک فنجان بستنی وانیلی.

روز دوم: این برنامه برای روز دوم است و حدود ۱۲۰۰ کالری دارد.

صبحانه:

  • یک برش نان تست
  • یک تخم مرغ آب پز
  • نصف موز
  • و یک فنجان قهوه یا چای (انتخابی).

ناهار:

  • یک تخم مرغ آب پز
  • یک فنجان پنیر کاتیج
  • ۵ عدد بیسکویت ترد
  • و یک فنجان قهوه یا چای (انتخابی).

شام:

  • دو عدد هات داگ بدون نان
  • نصف فنجان هویج و نصف فنجان بروکلی
  • نصف موز
  • و نصف فنجان بستنی وانیلی.
مقالات مرتبط  دمنوش چربی سوز ؛ طرز تهیه 7 دمنوش لاغری که چربی سوزی را سرعت می بخشد!!

روز سوم: این برنامه برای روز سوم است و حدود ۱۱۰۰ کالری دارد.

صبحانه:

  • یک تکه‌‌ی ۳۰ گرمی پنیر چدار
  • ۵ عدد بیسکویت ترد
  • یک سیب کوچک
  • و یک فنجان قهوه یا چای (انتخابی).

ناهار:

  • یک برش نان تست
  • یک تخم مرغ (شیوه‌ ی پخت، آزاد)
  • و یک فنجان قهوه یا چای (انتخابی).

شام:

  • یک تنِ ماهی
  • نصف موز
  • و یک فنجان بستنی وانیلی.

در نوشیدن قهوه یا چای آزاد هستید به سرط آنکه شکر و خامه به این نوشیدنی ها اضافه نکنید و همچین به مقدار زیاد هم آب بنوشید.

۴ روز دیگر از رژیم لاغری به سبک نظامی ها

چهار روز باقی مانده ی هفته هم در رژیم هستید. خوردن میان وعده آزاد است و هیچ گروه غذایی ای برایتان ممنوع نیست. اما باید مقدار هر وعده را محدود کنید تا میزان کالری دریافتی روزانه تان، کمتر از ۱۵۰۰ باشد.

قانون دیگری برای این چهار روز وجود ندارد.کسانی که محدودیت های غذایی دارند میتوانند به جای غذاهای پیشنهادی، غذاهای دیگری را در سه روز اول مصرف کنند، اما این غذاهای جایگزین باید به همان اندازه ی گفته شده کالری داشته باشند. مثلا اگر شما به بادام زمینی حساسیت دارید، میتوانید به جای آن کره ی بادام مصرف کنید.

همچنین اگر گیاهخوار هستید (گیاه خواری) میتوانید به جای یک تنِ ماهی، چند عدد بادام میل کنید. درنهایت هدف این است که میزان کالری دریافتی شما به همان اندازه باقی بماند. اگر هر وعده ی گفته شده در برنامه را به هر دلیلی تغییر میدهید، باید کالری آن را حساب کنید. طرفداران رژیم لاغری یک هفته ای توصیه می کنند آب لیموی گرم بنوشید اما از نوشیدنی هایی که شیرین کننده های مصنوعی دارند،اجتناب کنید. البته هیچ دلیل علمی وجود ندارد که ثابت کند این ایده ی خوبی است!

نکاتی که باید به آن توجه داشت:

  • همیشه غذاهایی که به آن حساسیت دارید را در نظر بگیرید.
  • اگر از انتخاب غذا های مشابه خسته شدید، میتوانید در رژیم غذایی تغییر ایجاد کنید.
  • این رژیم شما را تشویق به قطع دائمی کالری نمیکند اما مقدار کالری که میتوانید در یک روز مصرف کنید را محدود می کند.
  • اگر چیزی با محتوای کالری بالا را مصرف کنید، سپس باید با نتایج مثبت خداحافظی کنید.
  • این رژیم غذایی میتواند بیش از یک هفته تکرار شود اما باید آن را با احتیاط انجام دهید به طوری که با کمبود مواد مغذی روبرو نشوید.
  • هر وعده غذایی در طول این ۳ روز باید کمتر از ۵۰۰ کالری داشته باشد. در طی این سه روز، بر پروتئین هایی که به شما در حفظ سیری کمک میکند، تمرکز داشته باشید.
  • مقدار میوه ها، سبزیجات و گوشت را افزایش دهید.

آیا رژیم لاغری یک هفته ای پشتوانه ی علمی دارد؟

هیچ مطالعه ای روی رژیم لاغری یک هفته ای انجام نشده است. اما احتمال اینکه یک فرد معمولی به خاطر محدودیت مصرف کالری در یک هفته، چند کیلوگرم از وزنش کم شود، زیاد است. اگر کالری ورودی به بافت چربی، کمتر از کالری خروجی آن باشد، چربی سوزی روی خواهد داد. طرفداران این رژیم عقیده دارند ترکیبات غذایی متنوع در این برنامه باعث می شود این رژیم لاغری، سودمند باشد چون ترکیبات غذایی تعیین شده در رژیم غذایی لاغری، متابولیسم و چربی سوزی را افزایش میدهد، اما حقیقتی پشت این ادعا وجود ندارد.

قهوه و چای سبز حاوی ترکیباتی هستند که میتوانند تا حدودی موجب افزایش متابولیسم شوند، اما تاکنون هیچ ترکیب غذایی که بتواند چنین اثری داشته باشد شناخته نشده است. اگر شما هم نگاهی به غذاهای موجود در این برنامه بیندازید خواهید دید که شباهتی به خوراکی‌ های چربی سوز ندارد.

غذاهای پروتئین دار بیشتر از هر غذای دیگری، متابولیسم را افزایش میدهند. اما بیشتر غذاهای رژیم لاغری نظامی، پروتئین کم و کربوهیدرات زیادی دارند که ترکیب مناسبی برای کاهش وزن نیست.همچنین عده ای ادعا می کنند که این رژیم، فوایدی مشابه روز‌ه‌ داری متناوب دارد. اما هیچ نوع شباهتی بین روزه و رژیم لاغری نظامی مشاهده نمی شود،پس این ادعا نادرست است.

مقالات مرتبط  استپ وزن : 9 دلیل شایع استپ وزن و 12 راه مقابله با استپ وزنی

آیا رژیم لاغری یک هفته ای (رژیم لاغری نظامی) بی خطر و قابل پیگیری است؟

رژیم لاغری یک هفته ای برای یک فرد عادی خطری ندارد چون کوتاه تر از آن است که آسیبی ماندگار وارد کند. اما اگر بخواهید این رژیم را به مدت چند ماه ادامه بدهید، محدودیت مصرف کالری آن ممکن است شما را درمعرض کمبود مواد مغذی قرار بدهد، مخصوصا اگر در روزهای آزادتان، به طور مرتب سبزیجات و سایر غذاهای مغذی مصرف نکنید.

ضمنا خوردن هات داگ، بیسکویت ترد و نمکی و بستنی آن هم هر هفته، احتمال بروز مشکلات متابولیسمی را ایجاد می کند. هله هوله نباید پای ثابت تغذیه تان باشد.درمورد قابل پیگیری بودن این رژیم هم باید بگوییم رژیم لاغری نظامی نسبتا راحت است و نیازی به ایجاد تغییرات بلندمدت در عادات ندارد و تنها باید برای مدت کوتاهی اراده داشته باشید. یعنی، احتمالا برای حفظ وزن در طولانی مدت کمکی نخواهد کرد، زیرا برای تغییر عادات و سبک زندگی کمکی به شما نمی کند.

آیا واقعا میتوانید در عرض یک هفته، ۴ تا ۵ کیلوگرم از وزن تان کم کنید؟

رژیم لاغری نظامی به شهرت رسیده است چون ادعا دارد که میتوانید در عرض یک هفته، چهار تا پنج کیلوگرم از وزنتان را کم کنید. از نظر تئوری، این میزان کاهش وزن برای افراد دارای اضافه وزن که مصرف کالری شان را به شدت محدود می کنند،امکان پذیر است. اما بخش عمده ی این کاهش وزن به دلیل از دست دادن آب بدن است، نه چربی!

با کاهش ذخیره ی گلیکوژن بدن، وزن آب فورا افت می کند و این اتفاقی است که وقتی مصرف کربوهیدرات و کالری را محدود می کنید روی میدهد. این حالت، شاید وقتی روی ترازو میروید خوشایند باشد اما زمانی که مجددا به تغذیه ی عادی تان برگردید، این وزن از دست رفته، دوباره بر می گردد.

رژیم لاغری یک هفته ای برای کوتاه مدت مفید است اما نه برای طولانی مدت!

اگر قصد دارید سریع تر چند کیلوگرم از وزن خود کم کنید، پس رژیم لاغری نظامی برایتان مناسب است. اما باید بدانید که وزن کم شده، خیلی زود بر میگردد. به همین دلیل ساده، رژیم لاغری یک هفته ای برای اهداف بلندمدت خوب نیست. اگر واقعا میخواهید وزن کم کنید و بعد از رسیدن به وزن مطلوب تان آن را حفظ کنید، شیوه های لاغری زیادی وجود دارند که بسیار بهتر و سودمندتر از رژیم لاغری نظامی هستند.

منابع:



این مقالات مرتبط را هم بخوانید…..

[تعداد: ۲   میانگین: ۵/۵]
عروس ما در اینستاگرام